Pewnie wielu z was posiada własną stronę internetową lub też stronę firmową. Jeżeli jest to strona firmowa to wiadomo, że trzeba na niej podać dane pod którymi klienci mogliby się skontaktować z twoją firmą. Podajemy więc adres firmy, nr faksu, nr telefonu, skype’a no i oczywiście adres mailowy. No właśnie, adres mailowy. Ale jak się zabezpieczyć przed tym, aby nie wysyłano na nasz adres niepotrzebnych (zwykle zagranicznych) maili reklamowych, czyli spamu? Zastanawiasz się pewnie skąd w ogóle taki spam się bierze i dlaczego akurat jest wysyłany na twoją skrzynkę? Odpowiedź jest dość prosta! SPAM wysyłany jest przez zainfekowane złośliwym oprogramowaniem(wirusem) serwery, tzw. “serwery zombie“. To złośliwe oprogramowanie nazywane jest też spambotem. Spambot podobnie jak crawlery wyszukiwarek skanują internet w poszukiwaniu adresów mailowych. Jak już je znajdą to zapisują w swojej bazie danych, aby potem wysyłać na nie niechciane reklamy. Jak się przed tym bronić? Najlepiej zacząć od podstaw, czyli odpowiednio umieszczając nasz adres tak, aby spambot’y go nie wykryły. W ten sposób znacznie obniżymy ilość niechcianych wiadomości, które codziennie otrzymujemy na naszą skrzynkę pocztową.

Jednym z skutecznych sposobów obrony przed SPAM’em jest zapisywanie adresu mailowego w taki sposób, aby spambot go nie rozpoznał. To znaczy bez użycia znaku “@”, czyli znanej wszystkim “internetowej małpy”. Zamiast znaku małpy można użyć znacznika [at] co z angielskiego oznacza również małpę. Można użyć też innego dowolnego wyrazu, jednak musimy pamiętać aby oddzielić go nawiasami od reszty adresu. Przykładowo taki przerobiony adres wyglądać będzie tak: katalog[at]frikomp.pl. W ten sposób spamboty i inne programy gromadzące adresy mailowe nie rozpoznają naszego adresu.

Kolejnym sposobem na zabezpieczenie się przed atakiem SPAM’u jest umieszczenie naszego adresu w postaci małego obrazka i wstawienie go na naszą stronę. Wygląda to np. tak: Przykład zapisu adresu mailowego na stronie

Ostatnim i chyba najskuteczniejszym sposobem na obronę przed niechcianą korespondencją jest użycie na stronie formularz kontaktowego, w którym użytkownik uzupełnia swoje podstawowe dane takie jak: swoje imię i nazwisko, swój adres mailowy na który ma zostać wysłana odpowiedź, temat rozmowy, no i oczywiście treść wiadomości. Jedynym minusem tego rozwiązania jest to, że nie możemy wysłać do odbiorcy żadnego załącznika.

Pomimo coraz bardziej zaciekłej walki z SPAM’em od strony właścicieli wielkich firm komputerowych, zjawisko to jest nadal bardzo powszechne. Warto więc pomyśleć o tym, aby się przed nim zabezpieczyć. Oszczędzi nam to dużo cennego czasu podczas sprawdzania codziennej korespondencji.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.